Tuesday, November 12, 2013

Buat Bisnes Mainan Sampai Jadi

Saya tertarik dengan salah satu buku hasil tulisan Dr Tuah. 

Tajuk "Buat Sampai Jadi"

Saya setuju. 

Malahan sangat bersetuju dengan apa yang disampaikan oleh beliau. 

Dan bila saya kaitkan dalam konteks buat bisnes mainan di ebay, ia sebenarnya tak adalah lari jauh sangat. 

Kita sepatutnya ada inisiatif untuk buat sampai jadi. 

Bukannya asalkan buat, ataupun asalkan jadi. 

Saya sendiri akui, percubaan pertama saya cuba untuk menjual produk mainan yang saya beli di Amcorp Mall, PJ tak menjadi. 

Tak membuahkan hasil langsung. 

Hasilnya, mainan tu semua tersadai. Elok lagi berbungkus dalam plastik. 

Siap ada yang tanya,

"Ko ni beli mainan banyak-banyak ni nak buat jual ke nak main sendiri?" 

Ok silakan lah perli. 

Saya tak hairan pun dengan sikap sesetengah orang ni, yang lebih suka perli, kutuk, dan perlekeh usaha orang lain. 

Mungkin dia suka kalau tengok kita ni miskin, hidup susah, dan tak ada usaha nak berjaya... sebijik macam dia. 

Boleh jadi dia rasakan, bila kita ni lebih berjaya dari dia, ibarat seperti satu ancaman. 

Pelik kan perangai orang ni. 

Yang penting, kita jangan ikut orang. 

Kita nak, buat bisnes mainan di ebay ni sampai berjaya. 

Bak kata Dr Tuah, Buat sampai jadi! 

No comments:

Post a Comment